MANFAAT KOPI UNTUK KECANTIKAN


Selain buah-buahan dan sayur-sayuran, salah satu bahan yang kurang diketahui orang untuk mendapatkan wajah yang cerah, cantik serta berseri adalah kopi.
Selain sebagai minuman, kopi turut memberi manfaat kepada kecantikan kulit dan rambut.

Mencerahkan wajah
Kandungan antioksida dalam kopi dipercayai dapat mencerahkan kulit yang kusam akibat terdedah dengan sinaran matahari. Anda boleh menjadikan serbuk kopi sebagai skrub muka dengan mengadun tiga sudu kopi bersama tiga sudu garam. Setelah airnya kering, anda boleh menjadikannya sebagai skrub atau topeng muka.

Menghaluskan kulit
Kopi juga bermanfaat untuk menjadikan kulit lebih halus, lembut serta jauh daripada masalah kulit kering ataupun kulit kasar.
Campurkan tiga hingga empat sudu kopi, dua sudu garam, minyak zaitun atau minyak kelapa, setengah sudu teh gula serta sebuk teh. Gaulkan rata dan gunakan sebagai topeng muka atau lulur sebelum mandi. Untuk hasil maksimum, amalkannya selama dua kali seminggu.

Menghilangkan lingkaran gelap bawah mata
Kandungan kafein yang tinggi dalam kopi dipercayai mampu mengatasi masalah lingkaran gelap bawah mata. Selain amalkan pengambilan minuman kopi tiga kali seminggu, anda juga boleh melumur bawah mata anda dengan serbuk kopi.

Rambut lebih berkilau
Warna coklat asli daripada kopi boleh menjadikan rambut semakin menawan. Jika rambut kusam dan kering, kopi juga memiliki manfaat luar biasa untuk rambut lebih berkilau dan bersinar.

- See more at: http://www.utusan.com.my/gaya-hidup/kesihatan/manfaat-kopi-untuk-kecantikan-1.75610#sthash.3kYkl6ZY.dpuf

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

FAKTA TENTANG KAFEIN